"Ponieważ na pustyni miedziany wąż uzdrawiał tych, którzy nań spojrzeli (por.: Lb 21), porównano to z Ofiarą Chrystusa, zbawiającą tych, którzy Go kontemplują. Zwą to upodobnieniem się do Chrystusa - trwaniem przed Nim w prostocie i bez zadufania w sobie, zbawieniem przez wiarę. Zapewne naszą powinnością jest przylgnięcie do Chrystusa, z pewnością musimy wierzyć i kontemplować Go. Lecz tu ukazuje się ważna kwestia: w jakim kształcie, w jaki sposób daje nam On siebie? To zaś zostanie pojęte, gdy On nas otworzy na swą Obecność, chwalebną jak On sam w sobie samym; cierpienie i samo wyrzeczenie są Jego pomocnikami w tym dziele. Spojrzenie na miedzianego węża już nie uzdrawia; lecz niewidzialna, Boża łączność z nami jest darem zdrowia dla tych, którzy Go kontemplują. Także usprawiedliwienie jest w zupełności dziełem Boga; idzie od Niego ku nam; jest potęgą, jaką wywiera Bóg na naszych duszach, tak jak uzdrowienie Izraelitów było znakiem siły wywartej na ich ciałach. Dar musiał być złożony wewnątrz nas, nie był jak miedziany wąż, zwykłym, zewnętrznym znakiem, materialnym, ograniczonym do niewielkiej przestrzeni; dar Boga jest duchowy i jako taki, dany jest każdemu z ludzi z osobna w ich niepowtarzalności. Krzyż Chrystusa nie usprawiedliwia przez spojrzenie nań, lecz poprzez przyjęcie Go na siebie. I nie wyłącznie przez nasze przylgnięcie do wiary, lecz przez Jego obecność w nas, i nie przez nasze czyny, lecz przez niewidzialną łaskę Boga. Ludzie siedzą, patrzą i wznoszą głos ku wspaniałemu Pomocnikowi Chrystusa, myśląc, że to wystarcza; nie bardziej, prawdę mówiąc, niż klęczenie przed krzyżem uczynionym ludzką ręką. Ludzie mówią, że wiara jest czymś pojmowalnym i użytecznym; lecz samej wierze trudno jest mieć użytek z Krzyża; człowiek nie jest wstanie uczynić Zbawiciela świata swą własnością; musi zagościć w nas Krzyż, lecz nie w słowach, lecz w swej mocy, a to jest dziełem Ducha Świętego. Oto, czym jest usprawiedliwienie; a gdy stanie się udziałem duszy, przeniknie nas do krwi, uzdrowi, oczyści, ubogaci duchowo."
Kardynał John Henry Newman
Pisma o doktrynie usprawiedliwienia przez wiarę (Lectures on the Doctrine ofjustification), s. 174-175.
0 komentarze:
Prześlij komentarz